Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2015

Φύτρα. Από ένα σπόρο σε ένα νέο βλαστό

Τα φύτρα είναι ο νέος βλαστός από διάφορους σπόρους και έχουν ως κύριο σκοπό να βελτιώσουν και να γεμίσουν με θρεπτικά συστατικά την διατροφή μας. Για να σας δώσω να καταλάβετε όμως περί τίνος πρόκειται και πως μπορούμε να έχουμε φρέσκα φύτρα στη διατροφή μας θα τα πάρω από την αρχή.



Ιστορικά στοιχεία

Οι διάφοροι σπόροι είναι μικροοργανισμοί που βρίσκονται σε νάρκη και όταν βρεθούν στις κατάλληλες συνθήκες ξυπνάνε, θυμάστε που στο δημοτικό φυτεύαμε φακές σε κεσεδάκια με βαμβάκι και λίγο νερό; ε αυτή ήταν η πρώτη μας επαφή με τα φύτρα, μόνο που τότε κανείς δεν έλεγε ότι αυτό το μικρό βλαστό μπορούμε και να τον καταναλώσουμε.
Λέγεται ότι πριν 5.000 χρόνια στην αρχαία Κίνα οι γιατροί και οι φυσιοθεραπευτές χορηγούσαν Φύτρα στους ασθενείς για να θεραπευτούν. Ακόμα συναντάμε αναφορές στο φύτρα στη Βίβλο στο βιβλίο του Δανιήλ.. Επίσης στα μέσα του 18ου αιώνα όταν οι ναυτικοί υπέφεραν από σκορβούτο που οφείλεται κυρίως στην έλλειψη της βιταμίνης C ο κάπταιν James Cook έσωσε στους ναυτικούς του να τρώνε λεμόνια και ποικιλία από φύτρες, τους υποχρέωσε δε να τις καλλιεργούν στο καράβι.
Μπορεί η φύτρες λοιπόν να υπάρχουν στην ιστορία τουλάχιστον 5.000 χρόνια στον Δυτικό πολιτισμό όμως ενδιαφερθήκαμε για τα φύτρα πριν 30! Χρόνια. Κατά τη Διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου πολέμου διάφοροι διατροφολόγοι αναζητούσαν να βρουν ένα λαχανικό που να καλλιεργείται κάθε εποχή με εύκολο τρόπο, χωρίς χώμα, χωρίς ήλιο, να είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, να μην δημιουργεί επιβαρυντικά απόβλητα κατά την διάρκεια παρασκευής του… Τελικά κατέληξαν στα φύτρα, τα οποία είναι τα πιο ολοκληρωμένα τρόφιμα σε θρεπτική αξία.
Ακόμα, τα φύτρα είναι πολύ οικονομικά από την στιγμή που 1 ποτήρι σπόρους μας δίνει 3 κιλά λαχανικά, είναι βιολογικά αφού τα καλλιεργούμε μόνοι μας, αλλά και σχεδόν ανέξοδα αφού το μόνο που πρέπει να αγοράσουμε είναι οι σπόροι που θα καλλιεργήσουμε.
Η διαδικασία καλλιέργειας τους είναι τόσο απλή, που παρά το γεγονός ότι υπάρχουν έτοιμα φύτρα στο εμπόριο, δε βλέπω το λόγο να μην τα καλλιεργούμε μόνοι μας στο σπίτι παρέα με τα παιδιά. Έτσι εκτός από τα θρεπτικά τους οφέλη θα έχετε τη χαρά της δημιουργίας και της αυτάρκειας.

Θρεπτικά συστατικά

Τα φύτρα περιέχουν πολλαπλάσια ποσότητα των θρεπτικών συστατικών, απ’ όταν είναι σε μορφή σπόρων, η αιτία είναι το γεγονός ότι κατά τη διαδικασία του φυτρώματος βελτιώνεται η ποιότητα των πρωτεϊνών, αυξάνεται η ποσότητα των βιταμινών ενώ τα μεταλλικά άλατα γίνονται πιο αφομοιώσιμα από τον οργανισμό.
Τα θρεπτικά τους συστατικά είναι ανάλογα με το είδος του σπόρου που προέρχονται, αλλά εν ολίγοις είναι πλούσια σε όλες βιταμίνες Β, Α, Κ, C, όπως επίσης σε ιχνοστοιχεία, αμινοξέα, πρωτεΐνες, φυτικές ίνες και όλα τα στοιχεία που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός για την υγεία και την επιβίωση του.
 Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει σε διάφορα Πανεπιστήμια της Αμερικής τα φύτρα άλφα-άλφα έχουν περισσότερη χλωροφύλλη από το σπανάκι, το λάχανο και το μαϊντανό. Το άλφα- άλφα, ο ηλιόσπορος και το τριφύλλι περιέχουν 4% πρωτεΐνη ενώ το σπανάκι έχει μόνο 3% όταν το κρέας περιέχει 19% πρωτεΐνη το φύτρο σόγιας (ροβίτσα) περιέχει 28% και οι φακές και τα μπιζέλια έχουν 26% πρωτεΐνη.
Τα φύτρα των δημητριακών και των ξηρών καρπών είναι πλούσια σε λιπαρά. Π.χ. το σιτάρι και ο ηλιόσπορος. Ο ηλιόσπορος είναι η τέλεια πηγή για ωμέγα 6.
Το φύτρο ραδικιού έχει 29 φορές περισσότερο βιταμίνη C από το γάλα και 4 φορές περισσότερη βιταμίνη Α.

Από τι μπορείς να πάρεις φύτρα;

Φύτρα μπορείς να καλλιεργήσεις από κάθε είδους σπόρο: σιτάρι, πράσινη και κόκκινη σόγια, τριφύλλι, άλφα-άλφα (βίκο), ρεβίθι, φακή, ηλιόσπορο, μπιζέλια, μπρόκολο κλπ..
Άλλα είναι τραγάνα, άλλα μαλακά, αλλά έχουν πιο πικάντικη γεύση και άλλα πιο ήπια. Είναι μια εύπεπτη τροφή, με λίγες θερμίδες και λιπαρά με πλούσια σε φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικά και βιταμίνες. Μπορείς να τα προσθέσεις παντού και να καταναλωθούν είτε ωμά σε μια σαλάτα ή ένα σάντουιτς, είτε μέσα σε σούπες, φαγητά αλλά και ροφήματα. Είναι μια τροφή που μπορεί να καταναλωθεί άφοβα από όλους, υγιείς και άρρωστους, καθώς και από παιδιά.

Πηγές
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στο διαδίκτυο. Αν θέλετε ρίξτε μια ματιά στις πηγές μου: http://www.valentine.gr/sprouting_gr.php , http://omofagia.gr/2011/01/12/%CF%86%CF%8D%CF%84%CF%81%CE%B1/ 
Αφορμή πήρα από άρθρο της Διαιτολόγου-Διατροφολόγου και Γυμνάστρια Μπεζουργιάννη Ηρώ https://www.facebook.com/iro.bezourgianni , https://www.facebook.com/notes/%CE%B7%CF%81%CF%8E-%CE%BC%CF%80%CE%B5%CE%B6%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%AE-%CE%AC%CF%83%CE%BA%CE%B7%CF%83%CE%B7/%CF%86%CF%8D%CF%84%CF%81%CE%B1-%CF%86%CE%B1%CE%BA%CE%AE%CF%82/649977921784807

Στο επόμενο άρθρο, θα δούμε την διαδικασία καλλιέργειας φύτρων φακής βήμα – βήμα στο σπίτι.